fbpx

Als je met ons op vakantie gaat is dat al direct vanaf Schiphol.

Wij vliegen in hetzelfde vliegtuig met je mee naar Orlando.

Echte Disney & Universal liefhebber met passie voor darkrides & rollercoasters.
Must do in Florida: Starbucks drinken in Celebration.
Fun fact: Eet geen kaas.
Droom: verhuizen naar Florida.
Favoriete restaurant in Amerika: Olive Garden.

‘Na binnenkomst wist ik het direct. Epcot is mijn park’

In 2016 was ik toe aan vakantie. Ik had zeven jaar alleen maar gewerkt en geen moment vrij genomen. Een bijproduct van het hebben van een fantastisch bedrijf maar niet heel gezond. Een vakantie zonder laptop was het doel maar waarheen? Ik had werkelijk geen idee.

Een strandvakantie past niet bij me, ik wil dingen zien, horen, proeven en beleven. En vooral, ik wil niet denken aan mijn werk. Dat was me in de zeven jaar daarvoor nooit gelukt. Een vriend van me was gek op Disney, in zoverre dat ik hem eigenlijk een beetje voor gek verklaarde. Hij drong er op aan dat ik naar DisneyWorld in Florida moest gaan en vertelde eindeloze verhalen over alle verschillende parken, attracties en wat je er wel niet allemaal mee kon maken.

In een opwelling heb ik geboekt. Met vertrek al vijf dagen na boeking.
Negen dagen Florida, in mijn eentje. Het probleem was dat mijn toenmalige vriendin studeerde en niet mee kon. Hoe dichterbij de reis kwam hoe meer ik er tegenop zag. Om zeven uur in de ochtend ging ik naar Schiphol. Eenmaal bij de gate zag ik een bekend gezicht; Edwin met wie ik nu de reizen van TravelOrlando organiseer. Mijn eerste keer DisneyWorld begon dus indirect samen met degene waar ik nu diezelfde reizen mee mag organiseren! De cirkel lijkt rond.

Ik had een zes dagen Disneyticket gekocht bij het reisbureau en begon in Magic Kingdom, het beroemde park. Ik kende de parken in  Parijs maar wist niet wat ik meemaakte. De schaal, de attracties, de mensen! Ik was totaal overdonderd en maakte dagen van opening tot sluiting. Mijn voeten waren op van het lopen maar ik wilde niets missen.

Voor mij was in Magic Kingdom ‘Splash Mountain’ de meest bijzondere attractie. Een eindeloos durende (zo lijkt het) attractie met schitterende darkride scene’s en een fantastische drop. Die avond kwam ik in mijn hotelkamertje en kon mijn geluk niet op, de stress was weg en ik kon niet wachten op de volgende dag.

Mijn tweede park was Hollywood Studio’s. De attracties waren overweldigend, de Tower of Terror en Rock & Rollercoaster kennen we in Parijs ook maar hier had alles een extra dimensie. Ik had het geluk klassiekers als the Great Movie Ride te mogen meemaken (helaas is deze attractie nu vervangen). Hollywood Studios ademt iets bijzonders als je door de hoofdstraat loopt. Je loopt door een studioset uit de jaren 30 en ziet fantastische acts op straat.

Mijn derde park die week was Epcot, (Experimental Prototype Comunity Of Tomorrow) en na binnenkomst wist ik het direct. Epcot is mijn park. Ik noem het gekscherend ook wel mijn thuis. Het park bestaat uit twee delen. In het ene deel kan je een aantal top attracties bezoeken; Soarin, Finding Nemo, Mission Space, Spaceship Earth en Test Track. Het andere deel van het park is alsof je op wereldreis gaat. Je loopt door landen die nagebouwd zijn, eet er lokale lekkernijen en zelf het personeel komt uit het betreffende land. Zo kan je heerlijk wandelen rond een groot meer waar in de avond een schitterende vuurwerk show is te zien (aanrader) en onderweg italiaans ijs halen in Italië, Fish & Chips in Engeland, heerlijke burgers in Amerika en mijn favoriet; Beef Udon in Japan. Sommige landen hebben ook nog fantastische attracties zoals de Frozen Attractie in Noorwegen of Ratatouille (opent binnenkort) in Frankrijk.

Epcot is een plek waar ik zoveel herinneringen heb opgebouwd dat het inderdaad thuiskomen is. In de auto zet ik nog wel eens stiekem de kenmerkende muziek van het park op.

Uiteraard blijft er nu nog heel veel over waar ik eindeloos over kan schrijven. Het vierde park van Disney; Animal Kingdom met het adembenemende ‘Flight of Passage’, de parken van Universal met hun betoverende Harry Potter gebieden en attracties, alle waterparken, Disney Springs (het uitgaansgebied), de lijst lijkt eindeloos. Maar dat doe ik niet. Ik houd het hier bij. Het zegt genoeg dat ik sindsdien abonnementhouder ben van zowel DisneyWorld als Universal Studios en sinds 2016 al meer dan 15 keer naar Florida ben geweest.

Wil je meer weten over de parken of mijn ervaringen? Mail me gerust op marc@travelorlando.nl of nog beter, ga een keer met me mee op reis.

Hopelijk zien we elkaar in Disneyworld.

Marc Ramaekers

In 2021 vierde ik mijn 25-jarig jubileum wat betreft reizen naar Orlando! Er zijn een paar dingen die ik in Orlando altijd doe.
Eten bij Prato, een wandeling maken door Celebration, shoppen in 'The Florida Mall' en genieten van het warme weer.

Hoe is dat zo gekomen? Check het verhaal hieronder.

'Ik heb het maar geboekt'

Dertien jaar oud was ik. Voor mijn leeftijd al behoorlijk wat uithoeken van de wereld gezien en dat jaar voor het eerst in Disneyland geweest. Ik weet nog goed dat mijn vader op de terugreis vanuit Parijs zei dat er ook een Disney park in Amerika was. De interesse was gewekt. Nu pluk je alle informatie van internet maar in die tijd ging je nog naar het reisbureau om gidsen te halen. Als mijn ouders reizen boekte was ik daar negen van de tien keer bij, dat 'trucje' kende ik dan ook goed.

Na terugkomst in Nederland ging ik op eigen houtje naar het reisbureau en na een paar minuutjes wachten kreeg ik een plaatsje aan het bureau van Ilona. Ik vertelde over de avonturen in Disneyland Parijs en dat mijn vader het ook wel een goed idee vond om een keer naar, wat toen bleek, Disney World in Amerika te gaan. Ilona begon met het verzamelen van wat gidsen zodat ik dat thuis lekker kon uitzoeken. Toen ik weg wilde gaan vroeg ze wanneer we van plan waren om naar Amerika te gaan. Ik zei: waarschijnlijk in de meivakantie. Dat was de eerste vakantie die in me op kwam en ook gelijk de eerstvolgende vakantie. Ik denk dat het op dat moment nog geen twee weken vóór de meivakantie was. Ze keek ietwat bedenkelijk en begon te zoeken in haar computer. Na een paar minuutjes had ze nog twee plekjes in een vliegtuig gevonden. Onze gegevens waren bekend bij het reisbureau en ze zou er even een optie van maken. Ik wist inmiddels dat dat gratis was en dat je nog nergens aan vast zit dus ik stemde in met dit plan. Naast de vliegtickets werden er nog snel een appartementje en een huurauto bij gereserveerd.

Thuis aangekomen heb ik de gidsen ergens op mijn kamer gelegd en niet veel aandacht meer aan besteed. Eerlijk gezegd heb ik er toen ook niet meer over gesproken met mijn vader. Waarschijnlijk met de gedachte dat de optie zou verlopen.

Twee dagen later, op vrijdagavond, werd ik geroepen door mijn vader. Hij was net daarvoor gebeld door het reisbureau. Op dat moment besefte ik me dat ik niets meer had laten weten en er thuis helemaal niet meer over had gesproken. Hij wist inmiddels van de optie die ik had laten plaatsen en had over de telefoon te horen gekregen waar het over ging. Een reis naar Orlando met Iceland Air, een overstap op IJsland, een appartementje in de buurt van DisneyWorld en een huurauto. Ik wilde zeggen: Het is een optie dus we kunnen annuleren. In plaats daarvan zei hij: Ik heb het maar geboekt.

Samen met mijn vader vertrok ik voor de eerste keer naar Orlando. Er ging een wereld voor me open en was meteen verkocht. Sinds die tijd heb ik Florida zo ongeveer elk jaar bezocht en veel ontwikkelingen meegemaakt. Nu, bijna 25 jaar later, doe ik wat mijn vader toen deed. Met liefde vervul ik de rol van reisleiding tijdens groepsreizen naar Orlando.